اخباروگزارشات کارگری11تیر1393

-" فشار به فعالان کارگری با چه هدفی ! "

- پایانی موفقیت آمیز برای کارگران اعتصابی معدن بافق

- تجمع کارگران کارخانه تبریز کف مقابل فرمانداری مرند دراعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان

- تجمع کارگران شهرداری لوشان برای دریافت حقوق معوقه به سومین روز رسید!

- عدم پرداخت حق بیمه کارگران وپاداش پایان سال خدمت کارگران بازنشسته شهرداری دهدشت

- حادثه‌ی کار در اشنویه مرگ کارگر جوان را رقم زد

- جان باختن یک کارگر چاهکن درتهران

- ریزش آوار جان کارگر کارخانه ایزوگام دلیجان را گرفت

- سقوط از ارتفاع ، مرگ یک کارگر جوشکار در مشهد را رقم زد

- واژگونی مینی بوس سرویس کارگران در جاده قدیم قم پنج کارگر را راهی بیمارستان کرد

" فشار به فعالان کارگری با چه هدفی ! "

با دستگیری و به زندان بردن فعالان کارگری در اول ماه مه امسال ، دور جدید فشار بر کارگران زندانی و خانواده هایشان پس از حمله به بند 350 اوین افزایش یافته است.برخورد غیرقانونی با شاهرخ زمانی کارگر نقاش و عضو سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران و تبعید ایشان به زندان قزل حصار و سپس تبعید رضا شهابی راننده اتوبوسرانی تهران و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به زندان گوهردشت آغاز این فشارها بود. در تاریخ 9/4/1393 خانواده بهنام ابراهیم زاده ، در دادسرای زندان اوین به مدت نیم ساعت ملاقات حضوری با خانواده اش داشت . پس ازاین ملاقات، مامورین امنیتی در اقدامی بی سابقه همراه همسر و فرزند بیمار ابراهیم زاده به منزلش رفته و با تفتیش خانه و بازکردن حافظه کامپیوتر و ضبط لب تاب نیما ابراهیم زاده و توقیف فلش ها و یادداشت های بهنام ابراهیم زاده و در حالی که مامورین از کلیه این اقدامات فیلبرداری می کردند آنهم در یک محله کارگری و در مقابل همسایگان این خانواده صورت گرفته است که موجی از حیرت و بهت همگان را در بر گرفته بود.آنچه که تاکنون به ما اطلاع داده شده است تمامی این حرکات پرونده سازی جدیدی برای بهنام ابراهیم زاده و تبعید او صورت می گیرد. بی تردید این اقدامات عقبه دیگری دارد که آنهم پرونده سازی و دستگیری های تازه فعالین کارگری است.

همانطوریکه بارها اعلام کرده ایم این گونه اقدامات برعلیه فعالان کارگری یک پیام برای جنبش کارگری دارد و آن این است که فعالان جنبش را خسته کرده و آماده برای مهاجرت از میهن کنند. تا فعالیت های کارگری را به رکود بکشانند.این حرکات در حالی صورت می گیرد تا این فعالین دست به اعتصاب غذا بزنند و به این ترتیب جسم و روح و فکر این فعالان را به نابودی بکشانند.

برادران در بند !

این توطئه را عقیم بگذاریم و نگذاریم دشمنان جنبش کارگری ایران به خواسته هایشان که همانا نابودی فیزیکی و معنوی ماست موفق شوند.

ما از همه دوستان دربند خود می خواهیم که دست به اعتصاب غذا نزنند و این حربه را به شمشیری علیه خود تبدیل نکنیم.باز هم تکرار می کنیم سلامت شما برای جنبش کارگری ایران مهمتر است. ما ضمن محکوم کردن برخوردهای غیر قانونی با بهنام ابراهیم زاده و خانواده زحمتکشش ، اعلام می کنیم که توطئه برای نابودی جنبش کارگری با خیزش های موفقیت آمیز کارگران پلی اکریل اصفهان و کارگران معدن بافق ، برای نابودی جنبش کارگری با عملیات فرسایشی علیه براران دربندمان صورت می گیرد . با هوشیاری این توطئه را خنثا کنیم.

" سندیکای کارگران فلزکارمکانیک "

93/04/10

پایانی موفقیت آمیز برای کارگران اعتصابی معدن بافق

روز چهارشنبه هفته گذشته اعتصاب و تحصن 5 هزار کارگر بافق، پس از 39 روز پایان یافت. کارگران متحصن معدن سنگ آهن مرکزی بافق موفق شدند که دولت را ناچار کنند تا با لغو موقت واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن به بخش خصوصی موافقت کند. تحمیل این خواست به حاکمیت و عقب نشینی سرمایه داران از فروش معدن، گامی مثبت برای کارگران معدن ذغال سنگ مرکزی بافق در راه دستیابی به مطالبات شان است. ما اعضای کمیته هماهنگی این موفقیت را به کارگران معترضی که با نزدیک به 40 روز اعتصاب و تحصن، بر خواست خود پافشاری کردند، تبریک می گوئیم.

اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ بافق یکی از طولانی ترین اعتراض های کارگری بود که در سال جاری انجام گرفت. این در حالی است که تاکنون " حق اعتصاب " در ایران به رسمیت شناخته نشده است و همواره حربه اخراج و بازداشت، یکی از ابزارهای سرمایه داران در مقابله با کارگران اعتصابی است. 5 هزار کارگر بافق بار دیگر هم چون هزاران کارگر معترض ماه های اخیر، مانند پروفیل ساوه، کیان تایر، و...، ثابت کردند که اعتصاب حق آنهاست و کارگران در برابر بی عدالتی و بی حقوقی ساکت نمی شوند.

نکته مهم دیگری که در این اعتراض کارگری باید به آن توجه کرد، خواست کارگران بافق در مخالفت با خصوصی سازی معدن بود. روندی که علی رغم آثار زیان بار آن در کار و زندگی کارگران و خانواده های شان، یکی از محورهای اساسی در اقتصاد ایران به شمار می رود. اگر چه پایمال کردن حقوق کارگران در مراکز تحت مدیریت دولت نیز وجود دارد و جز جدائی ناپذیر حاکمیت سرمایه است، اما واگذاری و فروش صنایع و معادن به بخش خصوصی، شرایط کار کارگران را فاجعه بارتر کرده است. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که نتیجه تسلط سرمایه داران بخش خصوصی، تعدیل نیروی بیشتر، کاهش دستمزدها و مزایا و رواج قرادادهای موقت و کار روزمزدی و پیمانی بوده است.

کارگران معترض معدن ذغال سنگ بافق با توجه به عواقب وخیم دست به دست شدن مدیریت و تاثیر مستقیم آن بر کار و معیشت خود، این اعتصاب قدرتمند را سازمان دادند و مانع اجرای این طرح ضد کارگری شدند. اما آنها باید هوشیار باشند و به دنبال دعواهای سرمایه داران بخش دولتی و خصوصی برای تصاحب بر معدن نروند و مطالبات خود را پیشاروی صاحبان معدن قرار دهند. کارگران بافق که با همبستگی و اتحاد خود توانستند به خواست لغو فروش معدن برسند، لازم است آگاهانه تر از همیشه، پیگیر دیگر مطالبات خود شوند. مطالباتی هم چون پرداخت مزایا و بیمه، بالا بردن شرایط ایمنی کار و از همه مهم تر افزایش دستمزدهایی که شایسته کار در معدن باشد.

کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق ثابت کردند که با اتکا به نیروی خود می توانند برای محقق شدن دیگر خواسته های شان به مبارزه ادامه دهند. شرط ادامه این پیشروی، تداوم روحیه همبستگی و تلاش برای ارتباط با کارگران دیگر معادن و طرح مطالبات مشترک است. مبارزه برای ایجاد تشکل کارگری خود ساخته و مورد اعتماد، نقش تعیین کننده ای در پیشبرد و دستیابی به مطالبات کارگران معدن دارد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 10/ 4/ 1393

تجمع کارگران کارخانه تبریز کف مقابل فرمانداری مرند دراعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان

ایسنا طی گزارشی بتاریخ11تیر،ازتجمع امروزکارگران کارخانه تبریز کف مقابل فرمانداری دراعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان،خبرداد.

براساس این گزارش،کارگران کارخانه تبریز کف که ماه هاست حقوق ومزایایشان پرداخت نشده است،صبح امروز در مقابل فرمانداری مرند تجمع اعتراضی برپاداشتند.

گفتنی است، این اولین بار نیست که کارگران کارخانه تبریز کف اقدام به تجمع اعتراضی می کنند.این کارگران طی ماههای گذشته بارها دراعتراض باحقوق معوقه شان دست به تجمع درمقابل اداره کارآذربایجان شرقی،استانداری آذربایجان شرقی،فرمانداری مرند زده اند. این کارخانه در آذرماه سال گذشته چندین ماه بود که حقوق کارگران خود را پرداخت نمی کرد از این رو شخص استاندار آذربایجان شرقی قول مساعد برای رفع این مشکل را به کارگران این کارخانه داده بود اما هنوز مطالبات قبل از این قول همچنان پابرجا است.

شرکت تبریز کف بعنوان یک شرکت خصوصی در سال 1363 با هدف تولید سرامیک کف تاسیس گردید. کارخانه تبریز کف در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی بنا شده و مجهز به مدرن ترین خط تولید ماشین آلات ایتالیایی می باشد.

 کارفرمای این واحد تولیدی خود از بزرگان اتاق بازرگانی تبریز و کشوراست.

درهمین رابطه:

*حمله نیروهای انتظامی به تجمع روزپنج شنبه (17بهمن)کارگران کارخانه تبریز کف مقابل استانداری!

بنابه گزارشات دریافتی ،کارگران کارخانه تبریز کف روزپنج شنبه17بهمن دراعتراض به عدم پرداخت حدود30ماه حقوقشان برای چندمین بارمقابل استانداری اجتماع کردند.نیروهای انتظامی به تجمع این کارگران معترض حمله کردندوچندکارگرزخمی شدند.

فارس بتاریخ21بهمن طی گزارشی بطورسربسته ازبروزاتفاقاتی برای کارگران کارخانه تبریز کف درروزپنج شنبه17بهمن خبرداد.

بنابهمین گزارش،محمد حسن‌نژاد بهارستان نشین مرندی گفت: اگر گزارشاتی که امروز به بنده اعلام شد مبنی بر برخی اتفاقاتی که روز پنجشنبه رخ داده صحت داشته باشد، کارگران کارخانه «تبریز کف» مطمئن باشند در مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح پرسش از وزیر کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام خواهم کرد.

بنابه گزارش دریافتی،کارگران کارخانه تبریز کف روزپنج شنبه17بهمن دراعتراض به عدم پرداخت حدود30ماه حقوقشان برای چندمین بارمقابل استانداری اجتماع کردند.نیروهای انتظامی به تجمع این کارگران معترض حمله کردندوچندکارگرزخمی شدند.

گفتنی است،علیرغم وعده ووعیدها مسئولین طرازاول استان ، حدود30ماه حقوق  کارگران کارخانه تبریز کف پرداخت نشده است.

 **تجمع کارگران شرکت تبریز کف در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم پرداخت28ماه حقوقشان!

به گزارش14بهمن ایسنا،جمعی از کارگران شرکت تبریز کف در اعتراض به عدم پرداخت حقوق 28 ماهه خود در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند.

این کارگران با حمل پلاکاردهایی خواستار رسیدگی مسئولان ارشد استانی به مشکلات خود شدند.

بر اساس مستندات موجود به منظور بررسی مشکلات تولیدی شرکت "تبریز کف" جلسه ای در مورخه 20 آذرماه سال جاری با حضور کارفرما، نماینده ی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مرند و  نماینده ی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده بود.

بر اساس این گزارش در این جلسه با توجه به توافق  کارفرما و اداره کل تامین اجتماعی، نسبت به پرداخت 7 درصد حقوق بیمه کارگران توسط کارفرما اقدام و با توجه به مصوبه کمیسیون کارگری استان نسبت به تمدید دفترچه بیمه کارگران توسط تامین اجتماعی اقدام شود.

همچنین در این جلسه کارفرما ملزم شده بود نسبت به پرداخت مستمر حقوق و مزایای معوقه ماهانه کارگران در سر هر ماه به طور کامل اقدام کند و کارگران نیز ملزم شدند در صورت پرداخت حقوق و مزایای ماهانه از هر گونه اقدام اعم از شکایت، توقیف اموال و محصول و رفتار ای قهرآمیز خودداری کنند.

همچنین قرار بود پس از شروع به کار این واحد نسبت به پرداخت بدهی هر چهار ماه(یک حقوق معوقه ) به کارگران پرداخت شود.

کارگران تجمع کننده این شرکت اظهار کردند : طبق توافق قرار بر این بود که از ماه گذشته معادل یک ماه حقوق از معوقات 28 ماه گذشته و یک ماه حقوق ماه جاری جهت امور معاش به کارگران توسط کارفرما پرداخت شود که متاسفانه هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفت.

این کارگران افزودند: این در حالی بود که تمامی کارگران از زمان تنظیم توافق اقدام به همکاری لازم برای راه اندازی تولید کردند و نهایت تلاش خود را انجام دادند ولی به علت عدم تهیه مواد اولیه لازم و قطعات شروع تولید با تاخیر 20 روزه انجام شد.

این افراد با بیان اینکه به علت عدم عمل به توافق نامه از سوی کارفرما کارگران مجبور به اعتراض و پیگیری از طریق مقامات قضایی شدند ابراز امیدواری کردند؛ با توجه ویژه استاندار آذربایجان شرقی به بلاتکلیفی 250 روزه  آنها پایان داده شود.

تجمع کارگران شهرداری لوشان برای دریافت حقوق معوقه به سومین روز رسید!

نماینده کارگران:

- نانوایی ها دیگر نان نسیه به کارگران نمی دهند

- سه روزه کسی نمی پرسد درد شما چیست؟

جمعی از کارگران و پرسنل شهرداری لوشان به دلیل عدم دریافت حقوق شش ماهه خود در شهرداری لوشان دست به تجمع زدند.

به گزارش11تیر زیتون خبر، نماینده کارگران و پرسنل شهرداری لوشان ، گفت: امروز سومین روزی است که قریب به ۷۵ نفر از نیروهای خدمات شهر، نقلیه، آتش نشانی، فضای سبز، اداری و… شاغل در شهرداری لوشان به دلیل دریافت نکردن حقوق شش ماهه خود در محوطه شهردای لوشان دست به تجمع می زنند.

وی ادامه داد: این کارگران و پرسنل به دلیل دریافت نکردن حقوق معوقه خود در ماه مبارک رمضان حتی قدرت خرید یک نان برای سفره سحر و افطار خود ندارند.

این نماینده کارگان و پرسنل معتصب شهرداری لوشان، ابراز نمود: به فرمانداری، استانداری مشکلات را انعکاس داده ایم و سه روز در شهرداری لوشان تجمع کرده ایم اما مسئولان شهرستان، استان و شورا یک بار نپرسیدند درد شما چیست؟ از فرمانداری و استانداری هم نیامدند بپرسند شماچه مشکلی دارید.

وی اضافه کرد: اگر یک مسئول یک ماه حقوق نگیرد سرکار نمی رود، اگر یک مسئول حقوق نگیرد و نان سر سفره نداشته باشد خانواده آنها چه برخوردی با او خواهند کرد، با این شرایط یکبار خود را جای کاگران ببینند.

این کارگر شهرداری با بیان اینکه نانوایی های شهر لوشان هم دیگر نان نسیه هم به ما نمی دهند، بیان نمود: برخی از کارگران مستاجر هستند و ماه ها اجاره خانه پرداخت نکرده اند و صاحب خانه ها می خواهند اثاثیه منزل را به خیابان بیاندازند.

وی تصریح نمود: برخی از کارگران از دی ماه و برخی نیز قبل از آن تاکنون حقوق دریافت نکرده اند، پول بیمه پرسنل هم واریز نشده و بازنشستگان شهرداری نیز هنوز سنوات نگرفته اند.

این نماینده کارگران و پرسنل از بی توجهی مسئولان شهرستان نسبت به تجمع سه روزه کارگران ابراز گلایه کرد و گفت: شورای شهر حتی یکبار نیامد از کارگان بپرسد مشکل شما چیست موقع رأی گرفتن کارگران خوب بودند اما الان می گویند به ما مربوط نیست.

وی متذکر شد: شش ماه کار کنیم حقوق نگیریم، حرف بد بشویم و به داد ما هم کسی نرسد.

عدم پرداخت حق بیمه کارگران وپاداش پایان سال خدمت کارگران بازنشسته شهرداری دهدشت

مهربتاریخ11تیرطی گزارشی،ازعدم پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی وپاداش پایان سال خدمت کارگران بازنشسته شهرداری دهدشت،خبرداد.

براساس این گزارش، جواد تخشا پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه تعداد کارگران خارج از چارت سازمانی شهرداری دهدشت را 147 نفر عنوان کرد و افزود: این نهاد مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان بابت عدم پرداخت بیمه این کارگران به اداره تأمین اجتماعی شهرستان کهگیلویه بدهکار است.

تخشا اظهار داشت: پاداش پایان سال خدمت کارگران شهرداری که بازنشسته شدند 400 میلیون تومان بود که تاکنون پرداخت نشده است.

وی همچنین از بدهی یک میلیارد تومانی به شرکت گاز شهرستان کهگیلویه، بدهی 680 میلیون تومانی بابت خرید ماشین آلات، بدهی 500 میلیون تومانی به پیمانکاران و بدهی 400 میلیون تومانی به اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد.

حادثه‌ی کار در اشنویه مرگ کارگر جوان را رقم زد

یک کارگر اهل اشنویه پس از سه روز بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد.

به گزارش11تیر کُردپا، دهم تیرماه کارگری به نام رسول نبی‌زاده ٢٨ ساله فرزند عثمان به دلیل تخریب سقف یک ساختمان نیمه‌ساز جان خود را از دست داده است.

رسول نبی‌زاده (رسول شکاک) ساکن روستای "سنگان" از توابع شهر اشنویه، متاهل و دارای فرزند می‌باشد.

این کارگر هفتم تیرماه دچار این حادثه شده بود و پس از سه روز بستری در یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه سرانجام جان سپرد.

جان باختن یک کارگر چاهکن درتهران

صبح امروزیک کارگرچاهکن در خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، به علت برق گرفتگی در چاه سقوط کردوجان باخت.

به گزارش11تیرایسنا،سیدجلال ملکی در این باره گفت: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که یک کارگر حین کار در عمق 10 متری چاهی دچار برق گرفتگی شده و آنجا مبحوس شده است و کارگر دیگری نیز پس از آنکه برای کمک به وی وارد چاه شد، در میانه چاه گرفتار شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عملیات آتش‌نشانان برای خارج کردن این افراد از عمق چاه گفت: آتش‌نشانان هر دو کارگر افغان را از عمق چاه خارج کردند و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل داده که آنان پس از بررسی علائم حیاتی، مرگ کارگری که به علت برق گرفتگی در چاه سقوط کرده بود را تایید کرده و کارگر دوم را به بیمارستان منتقل کردند.

ریزش آوار جان کارگر کارخانه ایزوگام دلیجان را گرفت

ریزش آوار بر روی کارگر کارخانه ایزوگام دلیجان وی را به کام مرگ کشاند.

به گزارش 11تیرایسنا، سرهنگ "حمزه امین نژاد" فرمانده انتظامی دلیجان گفت: عصر روز گذشته مرکز فوریت‌های 110 شهرستان دلیجان حادثه ریزش آوار در یکی از کارخانه‌های تولید ایزوگام این شهرستان را به مأموران انتظامی اعلام کرد و بلافاصله پلیس برای بررسی دقیق موضوع در محل حاضر شد.

وی در ادامه افزود: با حضور مأموران انتظامی در کنار نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مشخص شد که دو کارگر 40 و 50 ساله که در یک استخر ایزوگام مشغول کار بودند، بر اثر ریزش آوار دیواره‌های استخر مدفون شدند.

فرمانده انتظامی دلیجان تصریح کرد: کارگر 50 ساله بلافاصله از زیر آوار خارج و به بیمارستان منتقل شد و کارگر دیگر نیز به علت شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داد.

سقوط از ارتفاع ، مرگ یک کارگر جوشکار در مشهد را رقم زد

کارگرجوشکار جوان به علت سقوط از ارتفاع 15 متری در مشهد جان خود را از دست داد.

به گزارش10تیرایرنا،مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص این حادثه در گفت و گو اظهار کرد: این حادثه ساعت 10:53 روز دهم تیرماه به ستاد فرماندهی اعلام و بلافاصله نجاتگران سازمان به محل حادثه واقع در منطقه قاسم آباد ، بلوار فلاحی اعزام شدند.

مهدی رضایی در خصوص جزئیات این حادثه افزود: جوشکار 27 ساله ای که مشغول جوشکاری اسکلت ساختمان در ارتفاع 15متری بود ، به دلیل نامعلوم بر روی سطح زمین و آهن الات موجود در آن نیز سقوط کرده بود.

وی با اشاره به احتمال سقوط تیر آهن های بر پا شده ای که عملیات جوشکاری آن به اتمام نرسیده بود ، بیان کرد : نجاتگران سازمان بلافاصله پس از حضور در محل حادثه به دو گروه تقسیم شدند.

رضایی ادامه داد: یک گروه به منظور حفظ جان شهروندان و خطرات احتمالی ناشی از سقوط تیرآهن ها ، اقدام به تخلیه ساکنین منازل مجاور محل حادثه نمودند و گروه دیگر نیز با بکارگیری تجهیزات نجات به یاری مصدوم شتافتند.

وی گفت: متاسفانه پس از تحویل حادثه دیده به عوامل اورژانس مرگ وی تایید شد.

واژگونی مینی بوس سرویس کارگران در جاده قدیم قم پنج کارگر را راهی بیمارستان کرد

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از وقوع حادثه واژگونی یک دستگاه مینی بوس در جاده قدیم قم - تهران خبر داد و گفت : براثر این حادثه پنج نفر راهی بیمارستان شدند.

به گزارش11تیرایرنا،حسن عباسی افزود: ساعت 6:40امروز خبر واژگونی یکدستگاه مینی بوس سرویس ایاب و ذهاب کارگران یک کارخانه منطقه حسن آباد به سامانه 115 اعلام و نیروهای امدادی به همراه سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه واقع در گردنه حسن آباد جاده قدیم قم اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مصدومان این حادثه مرد هستند،اظهارکرد: سرنشینان این وسیله نقلیه که دچار صدمات و جراحات شده بودند پس از ارایه خدمات درمانی به بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران منتقل شدند.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران بیان کرد: خوشبختانه وضعیت جسمی مصدومان این حادثه وخیم گزارش نشده است.

یازدهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com